Wchodzisz na wagę… znów to samo. Zamiast wymarzonych efektów, kilogramy znowu poszły w górę… Do tego w pakiecie senność, ciągłe zmęczenie, sucha skóra, nieregularne miesiączkowanie… Czy to oznacza, że przy niedoczynności tarczycy nie można schudnąć? Artykuł jest dopowiedzeniem do wpisu niedoczynność tarczycy jak schudnąć opublikowanego przez Magdę z Light Life.

Zacznijmy od początku. Tarczyca to gruczoł, który ma wpływ na pracę całego naszego organizmu. Do jej zadań należy głównie produkcja hormonów – tyroksyny (T4) oraz trójjodotyroniny (T3), które odpowiadają za procesy metaboliczne. Tarczycą „rządzi” przysadka mózgowa, która wytwarzając TSH pobudza ją do wydzielania hormonów T3 i T4. Przysadka i tarczyca ściśle ze sobą współpracują. Zaburzenia w wydzielaniu hormonów prowadzą do niedoczynności lub nadczynności tarczycy. Przy niedoczynności procesy kataboliczne są spowolnione, dlatego częstym objawem jest zwiększenie masy ciała.

Jak zatem schudnąć w tej chorobie? Należy przestrzegać kilku zasad:

 

  1. W każdym odchudzaniu ważny jest bilans energetyczny organizmu. Aby pozbyć się zbędnych kilogramów, powinniśmy dostarczyć mniej energii niż nasz organizm potrzebuje.
  2. Spożywaj posiłki regularnie – 4, 5 posiłków co 3-4 godziny.
  3. Jedz śniadanie! To ono sprawi, że będziesz mniej podjadać w ciągu dnia oraz przyspieszy Twój metabolizm.
  4. Spożywaj więcej białka w diecie (ok. 1,5 – 1,8 g/ kg masy ciała), głównie białko pochodzenia zwierzęcego – jest ono lepiej przyswajalne oraz dostarczy Ci dodatkowo witaminę B12 oraz żelazo.
  5. Pamiętaj o warzywach! To one dostarczą Ci dużo witamin i składników mineralnych. Omijaj jednak warzywa zawierające goitrogeny, które blokują wchłanianie jodu i zaburzają pracę tarczycy. Znajdziesz je w kapuście, jarmużu, brukselce, kalafiorze czy kalarepie.
  6. Pij wodę – około 1,5 – 2 litry dziennie. To podstawa! Woda pomaga regulować procesy trawienia i przyspiesza metabolizm.
  7. Omijaj cukier prosty – ogranicz spożywanie ciasteczek, batoników, cukierków i innych słodkości. Dostarczają one dużo „pustych” kalorii oraz powodują wysoki wyrzut insuliny, który powoduje odkładanie się tkanki tłuszczowej.
  8. Spożywaj dużo błonnika – znajdziesz go w produktach pełnoziarnistych, owocach i warzywach. Przyspiesza on perystaltykę jelit oraz zmniejsza uczucie głodu.
  9. Ograniczaj spożywanie tłuszczów zwierzęcych na rzecz tłuszczów roślinnych. Unikaj dań tłustych i smażonych.
  10. Ze składników mineralnych zwróć uwagę na selen, który ma ogromny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie tarczycy – znajdziesz go w rybach, mięsie, orzechach, pieczywie.
  11. Unikaj produktów wysoko przetworzonych.
  12. Alkoholowi i papierosom czas powiedzieć stanowcze nie!
  13. Warto sprawdzić, czy masz jakieś nietolerancje pokarmowe, np. na gluten czy mleko krowie. Często to one sprawiają trudności w odchudzaniu.
  14. Ważny jest sposób przygotowania posiłków i obróbka termiczna żywności – przygotowuj dania na parze, piecz w folii w piekarniku, unikaj zaś smażenia.
  15. Nie stresuj się! Stres zakłóca działanie nadnerczy, które również mają wpływ na produkcję hormonów tarczycy.
  16. I na końcu ostatni i najważniejszy podpunkt – SPORT! Aktywność fizyczna to podstawa piramidy żywieniowej. Spacer, bieganie, zumba czy rower – najważniejsze to znaleźć dla siebie coś, co będzie sprawiało Ci radość i przyjemność. Im więcej ruchu, tym więcej uśmiechu i straconych kalorii.

Oprócz powyższych wskazówek ważna jest oczywiście współpraca z endokrynologiem. Niedoczynności tarczycy nie wolno lekceważyć – wizyty u lekarza oraz odpowiednia dieta może czynić cuda.

 

Autor: Karolina Żarnecka

Post Author: ekodieta

Dietetyk, pasjonata zdrowego stylu życia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Related Posts More From Author

Jaki wpływ na zdrowie ma jazda na rowerze?

Żyjemy szybko, z każdej strony atakują nas nowoczesne technologie dostarczające

Dieta dla otyłych dzieci

Z roku na rok borykamy się z coraz większym problemem

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej

ADHD to schorzenie wieku dziecięcego, powoduje ono nadpobudliwość dziecka i sprawia

Czy można wyleczyć dyskopatię?

Problemy z kręgosłupem obniżają jakość życia i choć zaczynają się

ćwiczenia

Jak zadbać o swoje plecy?

Bóle pleców w okolicy lędźwiowej, mrowienie kończyn, niedowłady pewnych grup

Masz problem z rwą kulszową?

Czeka ciebie rehabilitacja kręgosłupa, która jest efektem walki z rwą