Znalazłam ostatnio ciekawe badanie pokazujące wpływ „interwencji” na półce na sprzedaż zdrowszych i mniej zdrowych płatków śniadaniowych w supermarketach. Postanowiłam się nim z Wami podzielić.
Idea
Supermarkety są głównym źródłem żywności w wielu krajach o wysokim dochodzie. Strategie wyboru architektury obiecują poprawę zdrowotności wyborów żywieniowych. Nawiązano współpracę między detalistami a naukowcami, aby wspólnie zaprojektować i pilotować wybrane, zrównoważone komercyjnie strategie mające na celu zwiększenie sprzedaży zdrowszej żywności w porównaniu z mniej zdrową żywnością w supermarketach. Podczas dwóch wspólnych warsztatów, w których uczestniczyli pracownicy supermarketów i naukowcy zajmujący się żywieniem zdrowia publicznego, zidentyfikowano potencjalne interwencje. Do testów wybrano jedną interwencję, bardziej widoczne umieszczenie na półkach zdrowszych produktów w jednej kategorii (płatki śniadaniowe). W sześciu supermarketach (trzy interwencyjne i trzy kontrolne) przeprowadzono badanie pilotażowe (poziom wyjściowy, interwencja i kontynuacja, każdy po 12 tygodni).
Merchandising produktów
Produkty uszeregowano według poziomów składników odżywczych i profilu, a po uwzględnieniu zasad zarządzania przestrzenią w supermarketach, zdrowsze produkty umieszczono na poziomie oczu dorosłych. Głównym rezultatem była zmiana sprzedaży zdrowszych produktów w stosunku do całkowitej sprzedaży kategorii. Drugorzędnymi wynikami był profil wartości odżywczych sprzedaży kategorii, promocje produktów w sklepach, postrzeganie klientów i opinie sprzedawców. Podczas interwencji nie było różnicy w proporcjonalnej sprzedaży bardziej eksponowanych, zdrowszych produktów między sklepami interwencyjnymi (56%) i kontrolnymi (56%). Nie było różnic w profilu odżywczym sprzedaży kategorii. Wyższy odsetek mniej zdrowych płatków śniadaniowych występował w sklepach interwencyjnych w porównaniu z kontrolnymi (57% vs 43%). Większość ankietowanych klientów poparła strategię umieszczania półek (265,88%), ale zauważalne preferencje marki i cena były ważniejszymi determinantami zakupów. Sprzedawcy detaliczni byli podobnie pomocni, ale wyważenie zysków, zdrowia / odżywiania i satysfakcji klientów było wyzwaniem. Samo umieszczenie na półce nie było skuteczną strategią zwiększenia zakupów zdrowszych płatków śniadaniowych.
Efekty
Badanie to wykazało, że możliwe jest wspólne zaprojektowanie interwencji w zakresie zdrowego żywienia ze sprzedawcą detalicznym, ale współistniejące czynniki otoczenia detalicznego prawdopodobnie ograniczyły wpływ interwencji na zdrowie publiczne.Badanie to wykazało, że możliwe jest wspólne zaprojektowanie interwencji w zakresie zdrowego żywienia ze sprzedawcą detalicznym, ale współistniejące czynniki otoczenia detalicznego prawdopodobnie ograniczyły wpływ interwencji na zdrowie publiczne. Badanie to wykazało, że wspólne zaprojektowanie interwencji w zakresie zdrowego żywienia z komercyjnym detalistą jest możliwe, ale współistniejące czynniki otoczenia detalicznego prawdopodobnie ograniczyły wpływ interwencji na zdrowie publiczne.
Najważniejsze
- • Wspólne projektowanie interwencji dotyczących zdrowego żywienia ze sprzedawcami detalicznymi w supermarketach jest wykonalne.
- • Sama zmiana rozmieszczenia półek nie poprawiła zdrowotności zakupów żywności.
- • Klienci zwracali uwagę na preferencje marki i cenę jako kluczowe determinanty zakupów.
- • Promocje w sklepach dają możliwość poprawy zdrowotności zakupów żywności.
- • Strategie promocji produktów powinny być zgodne z interwencjami dotyczącymi zdrowego odżywiania.