Jasne, oczywiste na pierwszy rzut oka: owoce są zdrowe, więc soki owocowe też. Ale jak zdrowe są naprawdę napoje owocowe? A czy sok zawsze jest taki sam jak sok? Czy są różnice? Oto kilka faktów:

Nie tylko świeże owoce

Soki owocowe są również pełne cennych składników. Jednak tylko pod pewnymi warunkami, ponieważ nie wszystkie soki są sobie równe. Mięso raz w tygodniu, ryby dwa do trzech razy w tygodniu, poza tym dużo produktów pełnoziarnistych, płatki zbożowe, makarony, rośliny strączkowe i sałatki, plus owoce i warzywa pięć razy dziennie – to zalecenie dietetyków, jeśli chodzi o to, jak jemy tak zdrowo, jak to tylko możliwe. To ciężka praca w służbie naszego zdrowia, a jeśli chcesz sobie trochę ułatwić całą sprawę, to możesz pójść na skróty – więc zamiast myć, obierać i kroić owoce, sięgnijmy po sok. Ale czy możesz po prostu zastąpić owoce sokiem owocowym?

Szukasz zdrowych soków ze sprawdzonego źródła – polecam dobro natury. Zdrowe i pyszne soki.

Tak

 Z jednej strony, kilka badań naukowych wykazało, że owoce i warzywa mają najbardziej pozytywny wpływ na zdrowie i samopoczucie człowieka, gdy są spożywane na świeżo i zawierają cenny błonnik pokarmowy w pięciu porcjach w ciągu dnia. Z drugiej strony wiemy już, że porcję owoców można z czystym sumieniem zastąpić szklanką soku owocowego, najlepiej świeżo wyciśniętego. To dobra wiadomość, z małym „ale”. 

Powód

Chociaż błonnik traci się podczas tłoczenia (nawet jeśli włókna zostają, to większość cennych składników zawartych w owocach  trafia do soku). Są to na przykład witaminy, a w szczególności witaminy C i A, które wzmacniają układ odpornościowy. Ale są też minerały, takie jak potas i magnez, które są dobre dla nerwów i mięśni, a także drugorzędne substancje roślinne, flawonoidy i fenole, które znajdują się w szczególnie dużych ilościach w soku jabłkowym, grejpfrutowym, porzeczkowym i z czerwonych winogron. według najnowszych badań, najwyraźniej może nawet zmniejszyć ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera lub zawału serca lub udaru mózgu. 

Ważny

Świeżo wyciśnięty sok należy natychmiast spożyć. Jeśli sok będzie stał przez dłuższy czas, niektóre składniki z czasem wyparują pod wpływem światła, tlenu i ciepła, a sok szybko straci swoje walory zdrowotne. Jeśli wieczorem pijesz sok, który był wyciskany rano, a w międzyczasie stał na półce w supermarkecie bez chłodzenia i w jasnym świetle, nadal możesz mieć miłe doznania smakowe, ale taki sok jest znacznie mniej korzystny dla zdrowia niż świeże owoce. Najważniejsze jest to, że możesz to zrobić, ale zrób to szybko.


Zdrowy sok

Najlepszy dla zdrowia jest gotowy sok owocowy, który według producenta jest w 100% prasowany bezpośrednio i butelkowany „bez dodatku sztucznego cukru”. Dobrze, jeśli sok jest nalewany do tetra opakowań lub w ciemnej butelce zabezpieczonej przed światłem i przechowywany w chłodnym miejscu, aby niestabilne składniki, takie jak witamina C, zachowały się na dłużej. W wyniku przechowywania składniki z czasem się gubią lub ich działanie jest osłabione – produkty te są nadal zdrowe.

Bardzo smaczny, ale nie zdrowy: nektar owocowy

Nektar owocowy jest mało przydatny jako substytut owoców. Nektar musi zawierać tylko od 25 do 50 procent soku owocowego, przy czym nektar ananasowy, jabłkowy, gruszkowy i brzoskwiniowy z 50 procentową zawartością soku owocowego zawiera większość nektaru owocowego, porzeczkowego lub mango o zawartości soku owocowego 25 procent. najmniej. W każdym razie reszta to woda i cukier.  Czasami do nektaru dodaje się witaminę C. Jednak dodatek można zmniejszyć nawet o 40 procent w zależności od okresu przechowywania i temperatury – tak jak w przypadku wszystkich innych soków. Wszelkie korzyści zdrowotne, jakie może zapewnić zawartość owoców i witamin w nektarze, są niwelowane przez szkody spowodowane wysoką zawartością cukru. W przeliczeniu na kostki cukru w ​​jednym litrze nektaru z mango jest około 44 sztuk.  Tak duża ilość cukru w ​​naturalny sposób sprawia, że ​​nektar jest bombą kaloryczną: jeden litr soku zawiera prawie 600 kilokalorii, co odpowiada jednej czwartej dziennego zapotrzebowania zdrowej osoby w średnim wieku. W związku z tym nektary należy traktować bardziej jako żywność luksusową, która ogólnie nie przynosi korzyści dla zdrowia.

Syropy owocowe

W końcu syropy owocowe nie są dobre dla zdrowia, wykonane z soków owocowych lub koncentratów, aromatów, ekstraktów roślinnych lub innych substancji nadających smak i aromat. Zgodnie z prawem muszą zawierać tylko dziesięć procent owoców, można dodać aromaty, ekstrakty roślinne, wodę i dużo cukru.

Wniosek

Sok jako owoc zastępczy działa, ale z kilkoma zastrzeżeniami i bardzo zależy od jakości produktu. Samo tłoczenie jest super, soki nie z koncentratu są w porządku, normalne soki są lepsze niż nic – lepiej trzymać ręce z dala od wszystkiego innego.

Post Author: ekodieta

Dietetyk, pasjonata zdrowego stylu życia.

Related Posts More From Author

Prawda o kawie

Coraz więcej badań pokazuje, że kawa nie uszkadza serca –

Dieta Thonona z planem odżywiania: schudnij 10 kg w 2 tygodnie

Dieta jest skuteczna metoda , aby stracić jak dużo wagi

Co to jest witamina D?

Jest to witamina rozpuszczalna w tłuszczach , która służy jako nośnik wchłaniania wapnia przez

ćwiczenia

Wpływ zdrowia ja jakość pracy

Zdrowie ma ogromny wpływ na jakość pracy. Oto kilka sposobów,

Pięć sposobów, w jakie biostatystyka zmienia zdrowie publiczne

Pandemia z pewnością spowoduje rozległe zniszczenia. Wpływa na życie milionów ludzi

Masz problem z rwą kulszową?

Czeka ciebie rehabilitacja kręgosłupa, która jest efektem walki z rwą