Jest to witamina rozpuszczalna w tłuszczach , która służy jako nośnik wchłaniania wapnia przez organizm. Jest magazynowany w tkankach tłuszczowych organizmu. Jest znana jako nazwa ogólna, ale witamina D dzieli się na dwa typy: witaminę D 3  (cholekalcyferol) wytwarzaną przez skórę i pod wpływem światła słonecznego oraz witaminę D 2 (ergokalcyferol) wytwarzaną przez rośliny. Sama witamina D3 jest nieaktywna i wymaga dwóch etapów aktywacji, jednego w wątrobie, a drugiego, głównie w nerkach, aby stać się aktywną metabolicznie formą.

Każdy, kto ma potwierdzony niedobór witaminy D, może suplementować pod nadzorem lekarza, stosując kalcyfediol lub inne suplementy. Jest to analog witaminy D, prohormonu wytwarzanego w wątrobie, który ma zdolność wspomagania organizmu w wykorzystywaniu większej ilości dostępnego w niej wapnia do utrzymania tkanki kostnej.

Jak witamina D wpływa na różne funkcje organizmu człowieka?

Jak już powiedzieliśmy, główną funkcją witaminy D jest pomaganie organizmowi we właściwym wchłanianiu wapnia, podstawowego pierwiastka w tworzeniu kości, wraz z fosforem. W fazie wzrostu wchłanianie wapnia jest niezbędne do wzrostu kości. Jej niedobór może powodować krzywicę.

W wieku dorosłym wapń nie jest już wchłaniany przez organizm, powodując postępującą demineralizację kości, która początkowo powoduje osteopenię (nieprawidłową gęstość kości), która z czasem prowadzi do osteoporozy (ogólne osłabienie kości, które może powodować ich kruchość i podatność). do złamania).

Nie byłaby to jednak jedyna funkcja witaminy D w naszym organizmie. Jego udział w funkcjach metabolicznych niezwiązanych z homeostazą wapnia i fosforu jest rozpoznawany przez tkanki, takie jak komórki beta trzustki, specyficzne komórki mózgu, mięśnie i komórki endokrynologiczne, co sugeruje jego znaczenie w regulacji układu odpornościowego .

Dodatkowo witamina D pełni rolę prewencyjną, zapobiegając rozwojowi chorób, takich jak cukrzyca typu 1 i typu 2, stwardnienie rozsiane, reumatoidalne zapalenie stawów, choroby układu krążenia, wrzodziejące zapalenie jelita grubego, a nawet niektóre rodzaje raka, takie jak rak piersi, jelita grubego, prostaty i jelita grubego.

Ze względu na ważne funkcje w organizmie człowieka zaleca się spożywanie pokarmów bogatych w witaminę D, niektórych suplementów pod nadzorem lekarza oraz naturalną ekspozycję na światło słoneczne.

Post Author: ekodieta

Dietetyk, pasjonata zdrowego stylu życia.

Related Posts More From Author

Dieta Thonona z planem odżywiania: schudnij 10 kg w 2 tygodnie

Dieta jest skuteczna metoda , aby stracić jak dużo wagi

Badanie płatki śniadaniowe w supermarkecie

Znalazłam ostatnio ciekawe badanie pokazujące wpływ „interwencji” na półce na

Dieta 1500 kalorii w żywieniu dietetycznym

Dieta 1500 kalorii jest powszechnym wyborem zarówno dla kobiet, jak

Pięć sposobów, w jakie biostatystyka zmienia zdrowie publiczne

Pandemia z pewnością spowoduje rozległe zniszczenia. Wpływa na życie milionów ludzi

Masz problem z rwą kulszową?

Czeka ciebie rehabilitacja kręgosłupa, która jest efektem walki z rwą

Szata zdobi lekarza – słowo o fartuchach medycznych

Stroje pielęgniarki medycznej naprawdę się zmieniły od czasów sztywnych białych